איוב כ, כיצד הפך איוב לאויב, מענה אליפז השלישי (פרק כב)

אליפז וחבריו עוברים תהליך של ערעור מבנה תפיסת החיים שלהם עצמם, איוב ועמידתו האיתנה והשיקוף החד והמיוחד שהוא מהווה לחבריו, מחייב את חבריו לברר את כל מה שהיה ברור ומקובל לכל עד למפגש עם איוב.
איוב הוא אדם המערער על כל יסודות התפיסה הידועה והמסורתית שהיו עד אליו, שהוא עצמו לקח בהן חלק, ומכיר אותן על בוריין.

המקום של אליפז המושתת על תהליך הנבואה הינו כה עמוק, עד כי הוא חותר בכל מעודו למצוא פגם ונקם באיוב המנסה כביכול לערער על דרך זו, וכך הוא אומר לאיוב:
"הֲלֹא רָעָתְךָ רַבָּה; וְאֵין-קֵץ, לַעֲוֺנֹתֶיךָ"

ומה הם הרעות והעוונות שאליפז מוצא באיוב:

א- "כִּי-תַחְבֹּל אַחֶיךָ חִנָּם; וּבִגְדֵי עֲרוּמִּים תַּפְשִׁיט"
גזלת וגנבת ממי שאין לו.
ב- "לֹא-מַיִם, עָיֵף תַּשְׁקֶה; וּמֵרָעֵב, תִּמְנַע-לָחֶם"
מנעת צרכים בסיסיים מרעב וצמא.
ג- "וְאִישׁ זְרוֹעַ, לוֹ הָאָרֶץ; וּנְשׂוּא פָנִים, יֵשֶׁב בָּהּ"
היית לבעל סמכות שניצל את מעמדו.
ד- "אַלְמָנוֹת, שִׁלַּחְתָּ רֵיקָם; וּזְרֹעוֹת יְתֹמִים יְדֻכָּא."
הקשחת עורפך ליתום ולאלמנה.
ה- "עַל-כֵּן, סְבִיבוֹתֶיךָ פַחִים; וִיבַהֶלְךָ, פַּחַד פִּתְאֹם."
זוהי הסיבה לנפילה המהירה שלך, ולעונשים הקשים.
ו- "אוֹ-חֹשֶׁךְ לֹא-תִרְאֶה; וְשִׁפְעַת-מַיִם תְּכַסֶּךָּ"
לכן אין לך את היכולת ואת האפשרות לראות את חסד האל, כיוון שאתה חי בחושך אנושי, חושך מוסרי, חושך דתי וחברתי. אתה גרמת לך את כל זה, אתה הוא הסיבה לייסורייך.

בין איוב להאשמות אליפז אין ולא כלום:
" אִיּוֹב שְׁמוֹ; וְהָיָה הָאִישׁ הַהוּא, תָּם וְיָשָׁר וִירֵא אֱלֹהִים–וְסָר מֵרָע" (א-א)
מכאן אליפז וחבריו איבדו מעמדם כדוברים, הם מעוניינים להכריע את איוב עד לדק האפר, ומשם להצדיק הרלוונטיות של דרכם. איוב הפך להיות מטרד ומכשול שיש בכל מחיר להכחיד, שמא המסורת תפגע, שמא עובדי המסורת יאבדו פרנסתם.

המשך דברי אליפז:

א- "הֲלֹא-אֱלוֹהַּ, גֹּבַהּ שָׁמָיִם; וּרְאֵה רֹאשׁ כּוֹכָבִים כִּי-רָמּוּ"
ראה איוב, כך היא דעתך – שאלוה גבוה ורואה כל, כאשר השגחתו דרך כוכבים ומזלות, שאף הם גבוהים ולכן יודעים כל פרט.
ב- "וְאָמַרְתָּ, מַה-יָּדַע אֵל; הַבְעַד עֲרָפֶל יִשְׁפּוֹט"
תפיסתך איוב שעקב תהליך ההשתלשלות של השפע האלוהי, ממנו עצמו דרך המלאכים וגלגלי המזלות, לא ניתן לו לראות אותך באופן ישיר ונקי, תיתכן האפשרות שפרטים מסוימים יפלטו מהשגחתו, כך שראייתו של האל את עולמו איננה צלולה, עקב תהליך ההשתלשלות "עָבִים סֵתֶר-לוֹ, וְלֹא יִרְאֶה"
ג- "הָאֹמְרִים לָאֵל, סוּר מִמֶּנּוּ; וּמַה-יִּפְעַל שַׁדַּי לָמוֹ"
אליפז ממשיך בהאשמות קשות כלפי איוב, וטוען שהוא מסיר מעליו את הקשר עם נשגב, כיוון שאין לנשגב מגע נקי בעולם התחתון, עולם החומר.
ד- "וְהוּא מִלֵּא בָתֵּיהֶם טוֹב; וַעֲצַת רְשָׁעִים, רָחֲקָה מֶנִּי"
הוא ממשיך: אתה איוב לא הייתה בך הכרת הטוב כאשר אלוה מלא ביתך בטוב ושפע, הפכת להיות אדם רשע.
מיהו הרשע, זה שאינו קשור לאלוהיו, קשר עם האלוהות הינה צדיקות, ניתוק מן האלוהות הפכה אדם לרשע, מכאן תיתכן האפשרות לאדם שעושה מעשים הגונים ובעלי ערך חברתי רב, אך איננו קשור באלוהיו – דבר ההופך אותו לרשע, ומקטין את משמעות מעשיו.

מכאן אליפז מנסה להציע דרך חלופית לאיוב ולסבלותיו לשם מציאת פתרון לסבל, שהיא התפתחות החקירה של הנבואה שנפלה בחיקו:

א- "יִרְאוּ צַדִּיקִים וְיִשְׂמָחוּ; וְנָקִי, יִלְעַג-לָמוֹ"
אלו הקשורים באלוהות, יודעי אמת – יכלו לדעת כיצד אדם המנותק משורשיו, גם אם יש בחיקו הצלחה ארצית, היא לבסוף תכחד.
הצדיק יודע לזהות קשר אמתי עם האלוהות מול אדם מנותק, ומכאן יידע את האמת על סוג ההצלחות שיש בידי האדם המנותק מאלוהיו ולכמה זמן הדבר ניתן בידיו.
דבר זה מסב שמחה בלב הצדיק היודע אמת, ומסוגל לברר את הפרטים של חיי האדם ומשמעות ההצלחה שיש לו, עקב איכות הקשר של אותה ההצלחה לאלוהות ממנה היא נובעת.
ב- "הַסְכֶּן-נָא עִמּוֹ וּשְׁלָם; בָּהֶם, תְּבוֹאַתְךָ טוֹבָה"
בו איוב, תרכין ראשך מול הצדיק והחכם, שהוא האדם הקשור באלוהות, הוא בעל היכולת להורות לך היכן תוצאות חייך אמתיות, והיכן מהלך חייך לא היה קשור נכון לאלוהות, וכאן הקושי והייסורים.
אם תשכיל להקשיב לאנשים אלו, תוכל לדעת מתי התבואה שלך – תוצאות חייך – הייתה תוצאה של היותך מחבר עצמך לשמיים, כך תוכל לרכוש לעצמך תבונה זו ולתקן את דרכך.
ג- "קַח-נָא מִפִּיו תּוֹרָה; וְשִׂים אֲמָרָיו, בִּלְבָבֶךָ"
תורה היא תוצר של פעילותו של הצדיק שגיבש את חוכמת האלוהות לכדי דרך סדורה.
דרך שהיא תוצר של פעילות לב תקינה.
בלב השורש, בלב סוד האדם, בלב ארון הברית – הברית בין אדם לאלוהיו, הלב הוא המשכן, הלב הוא החוליה באורגניזם האנושי שם אדם ואלוהים נפגשים.
לכן – איוב, קח נא את דבריו ונצור אותם בליבך, שם ליבך יידע, ומשם תגדל לתבונה לה את זקוק לתיקון דרכך.
ד- "אִם-תָּשׁוּב עַד-שַׁדַּי, תִּבָּנֶה; תַּרְחִיק עַוְלָה, מֵאָהֳלֶךָ"
שמע דברי איוב, קח ותאמץ דברי לאורך חיים סדור, כפי תורת החכם, שחוכמתו היא נבואתו שהפכה להיות תורה.
היא תוליך אותך עד לאל שדי, עד לשורשך שבעליונים, כאשר תחזור לשורשך זה, משם תבוא ישועתך. משם תבנה. משם תרחיק מעצמך וביתך כל מזיק ואויב.
ה- "כִּי-אָז, עַל-שַׁדַּי תִּתְעַנָּג; וְתִשָּׂא אֶל-אֱלוֹהַּ פָּנֶיךָ"
אם אכן נגעת בשורשך שבשמיים, וראית וחווית את מקום החיות והשפע משם אתה ניזון, שמשם תמיד ינקת כוחותיך.. אז תדע אושר מהו.
שורש האדם שבך, כאשר זיהה את מקורותיו – משם סוד האושר ועושר.
זוהי עצתי לך איוב.
לך פנימה לתוך ליבך, חדש את הקשר שקיים בך לשורשייך העליונים, ודע אושר ושמחה.
ו- "תַּעְתִּיר אֵלָיו, וְיִשְׁמָעֶךָּ; וּנְדָרֶיךָ תְשַׁלֵּם"
כאשר אתה במקורותיך שבאלוהות, תעתור אליו והוא ישמע, יפעל ויעשה.
כיוון שאתה השתווית מולו ומצאת מקומך מול השורש בליבך שם קיים יסוד הנעוץ באלוהות, אתה אומר והוא מקיים. אתה והוא אחד.
ז- "וְתִגְזַר-אֹמֶר, וְיָקָם לָךְ; וְעַל-דְּרָכֶיךָ, נָגַהּ אוֹר"
אתה גוזר והוא מקיים.
סוד החיים הנכונים עומד על הזיהוי של מקורות נפשך וכיצד אתה ואלוהיך אחד.
זהו סוד החיים נכונים, המוצלחים שדרכם ניתן לעבור את מהמורות החיים עם ההבנה הנכונה והכלים למציאת הפתרונות לסוגי הקשיים איתם תתמודד.

הינה לך איוב גילתי באוזנך את סוד הנבואה והחיים, את דרך החציבה למקומך, שעל אף כי מורכב ומיוסר הוא, יש לך תקווה בדרך זו.
ראה איוב, את סוד התיקון והאפשרות לחיי אמת גיליתי לך.
את סוד האושר בעולמך הראיתי לך.

כתיבת תגובה