עור ו', תופעת הגרד ומשמעותה, ארכיטיפ נ"ח

תופעת הגרד

מן הזווית הפתולוגית, בדרך כלל תופעת הגרד מתלווה לעור יבש, סדוק, דבר הגורם לעצבוב יתר בתאי העור.
יש סיבות קליניות רבות לתופעת הגרד, לרוב יש קשר ישיר או עקיף לפעילות כבד – עד כמה כבד יעיל בתפקידו כמנקה רעלים.
בדרך כלל גרד בעור קשור לחלופת תאי עור מהירה יותר, דבר המאפיין מחלות עור אלרגניות או דלקתיות כגון: אגזמה, אורטיקריה, סבוראה, קשקשים בקרקפת ועוד..
לגרד בעור יש כמו כן סיבות קליניות עמוקות יותר, כגון מחלות אוטואימוניות: פסוריאזיס, וראומטואיד ארטריטיס שמתלווה לפסוריאזיס. או מצבים קליניים הורמונאליים כגון בנשים בהיריון שם הגוף משתנה בתדירות גבוהה מן הזווית ההורמונאלית, דבר שעשוי לגרום לגרד במקומות שונים בגוף.

מן הזווית הרגשית:
גרד מאפיין מצבים של אי שקט, חוסר נחת, תסכול על דבר שאינו במקומו, עצבנות קלה. אין את הנינוחות הנדרשת לאדם כדי לפתור קושי מסוים.
גרד משקף אי שקט לאור מקום שאבד לאדם, לאור איבוד ה"אדמה" שלו. יש תחושת חוסר בטחון בקיים וצורך לחפש אחר המקום הבטוח, אך מקום זה אינו נימצא בקלות ואז מופיע באדם תחושת אי נוחות ואי שקט לאור הצורך לזוז, לצאת ממקומו ולהתחיל בסוג של מסע וחיפוש אחר דבר מה שאינו זמין ספונטנית.

אבחנה בין סוגי תחושת הגרד:

1- גירוד שהמגע באזור המגורה גורם לתחושת עונג, סיפוק והנאה:
מצב של אי שקט שהאדם למד ליהנות ולהפיק ממנו סוג של נחת, סוג של סיפוק מן התוצאות והדרך הכרוכה באי הנחת (sulphur)
יש באדם יכולת שהייה בתוך האי נוחות, כמו שהאדם נכנע למצבו במובן החיובי, אז הוא מפיק מחוויית הגרד תחושת סיפוק, דבר המעיד על תוצר חיובי מאיבוד מקומו הראשוני.
2- גירוד מעקצץ שמגע עמו גורם להחמרה באזור המגורה:
האדם על "הקצה" ביכולת ההכלה וההחזקה שלו את מצבו הנפשי, יש מתח עצום שהצטבר שם וכעת כבר קשה להחזיק בו. האדם בקצוות של עצמו, איבד את המרכז, דבר המוביל לעצבנות ולתגובות יתר ללא פרופורציות.
3- גרד כואב, שאינו מקל וגורם לכאב נוסף לאור המגע באזור, אך האדם אינו יכול לעצור עצמו מלגרד, דבר המוביל לפציעה ואף לדימום של האזור:
יש בלבו של האדם סוג מתח, סוג של "פצע פתוח" אקטיבי, שניתן להכיל אותו, אך הוא אינו מניח ומטריד ללא הרף. דבר הגורם לצורך להיכנס ולחטט בתוך הפצע, אולי משם תימצא התרופה לסוג אי השקט או הכאב שקיים בלבו של אדם.
4- עיסוק אובססיבי באזור הגרד או באזור שם יש עור מתקלף:
בדרך כלל קשור לאי שקט עמוק סביב "דימוי גוף", האדם חש שהוא לא יפה ואפילו "מגעיל" בעיני עצמו, דבר הגורם לעיסוק מתמיד ולחיטוט בעור למרות האפשרות לפציעה עצמית. מאחורי מצב זה יש חוסר עמוק באהבה וצורך בה, תחושה של שנאה ודחייה עצמית.
5- תחושת שריפה או חום כאשר האדם נוגע המקום המגורה, או שהאזור מרגיש כמו "שריפה" ללא קשר למגע עמו:
מצב המבטא אי שקט בדרגה עמוקה יותר, יש מאבק ו"מלחמה" בתוך האדם, האדם עשוי להיות בתוך קונפליקט המייצר מתח רב בתוכו, בדרך כלל לאור מצבי חיים משתנים כגון: אימא צעירה שמניקה לראשונה ואינה בטוחה באימהות שלה וביכולת להעניק לוולד את צרכיו, דבר המהווה סיבה להיווצרות של אורטקריה עם סימפטומים ותחושה של עור בוער.

יש את הגרד ואת משמעותו הארכיטיפית, ויש את מיקומו של הגרד בגוף, אז ניתן למקד את המקום המדויק (מן הזווית הנפשית) שם קיימת אי הנוחות.
אזור הזיקה לגרד, מהווה מקום דרכו ניתן להבין את ה"טריטוריה" של ההתמודדות הרגשית באדם.
כך שיש לעשות "הצלבה" בין סוג תחושת הגרד ומשמעותה הארכיטיפית ולבין המיקום של תחושה זו בגוף.

הנה כמה דוגמאות שכיחות לנושא מיקום הגרד בגוף:

1- הגרד ממקום בראש:
אי שקט מן הקושי למצוא פתרון לבעיה כלשהי באמצעים אינטלקטואליים. החלק השכלי אינו מתאים ואולי מתאמץ מדי ולא מצליח למצוא פתרון לקושי מסוים, וכן חלק זה חש אי שקט ואי נוחות על דבר אי יכולתו לתת מענה לקושי כלשהו.
גרד בראש הקדמי לכיוון המצח: משקף את הקושי של הצד הקוגניטיבי המודע.
גדר בראש האחורי (occipital) משקף על הצורך לשאיבה של משאבים אינטואיטיביים, הקשורים לזיכרון, לזיכרונות מן העבר שקשה להעלות אותם ולהיעזר בהם.
2- גרד באזור בגרון:
אי שקט, מבוכה רגשית, קושי לבטא את מה שהאדם יודע אך אינו יכול למצוא דרך המתאימה לביטוי של תוכן רגשי כלשהו.
3- גרד בבית השחי:
אי שקט ביחס למחויבות של האדם לעשייה כלשהי בעולם, בעבודה או בתוך ביתו, והוא חש שאינו יכול או אינו יודע מה לעשות וכיצד לעשות, ומהי הדרך הנכונה לעשות את מה שהוא מחויב לעשות. היצירתיות הנחוצה לו, אינה זמינה, דבר המביא עימו אי נוחות וקושיי התמודדות.
4- גרד בפי הטבעת:
אי שקט ביחס לצורך בסיסי של האדם לחוות הנאה. יש תחושה של היעדר ההנאה, והיעדר המקום לחוש הנאה ביחס לעיסוק, ביחס ליחסים עם משהו קרוב, ביחס לחיים עצמם.
אין את ההנאה שהייתה אמורה להיות שם במובן הטבעי.
5- גרד באברי המין:
אי שקט ואי סיפוק ביחס לנושא המיני. ביחס לזוגיות או ביחס לתפקוד המיני וכיצד נובע מעיסוק זה עוד סוגי מצבים נפשיים כגון: נינוחות, הרפיה, קשר ואינטימיות, כוח ותחושת העצמה אישית.
כאשר יסוד כלשהו מזה נעדר נוצר אי שקט וחוסר בסיפוק, בעיקר אם האדם מקיים יחסים אינטימיים ללא החיבור הרגשי הנכון.

כתיבת תגובה