מעגל החיים, שלב שמיני – גיל הנעורים


שלב זה ממקום מגיל המתחיל בהבשלה מינית, עד גיל 18-22.
זהו שלב בחיי האדם ששם הנקודה המרכזית המתגבשת הינה יכולתם של הנער\ה, להגדיר לעצמם מהי הנקודה המייחדת אותם על פני כל שאר האנשים, במשפחתם או בסביבה שבא הם ספגו את עיקר ההשפעות החינוכיות. עקב כך, נוצר תהליך חיכוך בין הנער\ה לסובב אותם, וחיכוך זה עלול לעורר קונפליקטים וקשיים מסוגים רבים.
עיקר הצורך וסיבה לאותם הקשיים, הינו הצורך הקיומי לאותה ההגדרה האינדיווידואלית המתעוררת בשלב התפתחות זה.
לכן, שלב זה מזמן סוגי התנהגויות שיש להבין אותן בהקשר של אותו שלב ההתפתחות.

דוגמאות:
1- מרידה בהורים, במוסכמות חברתיות או בחינוך שהנער\ה ספגו עד כה:
זוהי התנהגות טבעית לשלב, ששם הנער\ה, מוחים ומורדים, כדי להגדיר בתוכם את אותה האיכות ששייכת להם לעצמם.
לכן – לא מומלץ לדכא את המרד הזה – אך גם לא לתת לו לגיטימציה להרס שהוא עלול להוביל עליו, מכיוון שסוג המרידה האופיינית לגיל זה לא מראה אלטרנטיבה לנושא המחאה. יש מחאה והתנגדות ללא יכולת של הנער\ה להגיד או להודיע עולם מה כן, לאור מה שהם יוצאים כנגדו.
זהו שלב צעיר עדיין שמורד ללא גיבוש דעה אלטרנטיבית, עקב הנעורים והאש המתפרצת, דרכה הנער\ה, יודעים את מה "לא", אך אינם יודעים להגיד מה "כן".
2- הנטייה להתכנסות, סודיות והתעלמות מן ההורים או מקשר עם העולם:
זוהי נטייה טבעית שהדבר העומד מאחוריה, הינו הצורך של הנער\ה, להתנתק מגורמים דומיננטיים חיצוניים (הורים, חברה, חינוך, חברים ועוד) הגורמים להם (על פי תחושתם) לא לחוש את עצמם, להתרחק ממה שמתעורר ספונטנית בתוכם, אך הוא צעיר ורך וקל מאוד להשפעות חיצוניות לזעזע אותו.
זוהי התנהגות שמגמתה לגונן ולהגן על צלילי נפש שרק נולדו, הקשורים לאיכות האינדיבידואל שלהם.
מן הזווית של ההורים או המחנך המלווה, יש לאפשר את אותה ההתכנסות, למרות שהיא עלולה להדאיג, אך במקביל – כל העת להודיע ולהראות עניין אקטיבי לנער\ה, על מנת שהם ידעו שהם לא לבד בעולם, בעת הם עוברים תהליך זה.
3- הנטייה של הנער\ה, לקחת את הצד הקיצוני של הדברים.
נטייה זו עלולה להיות מסוכנת ויש לבקר אותה כאשר קיימת האפשרות לסיכון עצמי, מסוגי התנסויות השונות.
זוהי עוד אחת מן האפשרויות של הנער\ה לבחון את הגבולות, שדרך אותה ההקצנה ובחינת הגבולות בנושאים רבים, הם "זוכים" לתחושה עצמית בעלת איכות המסוגלת להדגיר את עצמה.

רוב האינטראקציות החברתיות בשלב זה, וכן סוגי היוזמות של אנשים צעירים בשלב זה, הינם לצורכי השירות של המהלך ההתפתחותי הקשור להדגרת האיכות האישית המיוחדת:
א- במה היא שונה ונבדלת מן השאר
ב- במה היא מיוחדת מן השאר
ג- באיזה אופן היא מהווה לאדם קו מנחה בחיים
ד- האם קו החיים של האדם ימשיך את עצמו כקו אינטגראלי של אותה האיכות, אז האדם חי חיים אוטנטיים, בעלי משמעות, המביאים כפרי את סוג ה"אמת" של אותו האדם.
ה- כיצד נראה העתיד של אותו הנער\ה? לאור אותה איכות הפנימית שצריכה לעבור גיבוש והגדרה בשלב זה. האם חזון החיים של הנער\ה, עוקב ישירות אחר אותה האיכות (אולי האדם נכנע לבסוף ללחצים החיצוניים של הורים, חברה, חינוך וזרם החיים הרגיל הטבעי)

מן זווית הטיפולית:
רוב סוגי המחלות הטבעיות לשלב זה, עניינם סומטיזציה של תהליכים נפשיים, באותם התהליכים הקשיים מדי להתייחסות ישירה בתוכנים שהם מעלים, ולכן הם הופכים מקושי נפשי לסימפטום פיזיולוגי.

דוגמאות:
1- כאבי גדילה:
כאבים בעצמות, לאור תהליכי השינוי הפיזיולוגי של מערכת שלד שריר. קיים חוסר בסנכרון של תהליכי הגדילה, יש רקמות המתפתחות לאט, ויש המתפתחות מהר, דבר היוצר את הכאב המקומי של העצמות והשרירים, כאשר מיקום הכאבים בגוף מלמד על המקום בנפש הנער\ה, שם קיים הקושי.
(מומלץ לעיין המאמר זה, שם מפורטים הפרטים הקונקרטיים על משמעות מיקום הכאב: שלד שריר ד’, כאבי גדילה – ארכיטיפ ס”ה)
2- פצעי בגרות, אקנה וולגריס:
הנטייה לפצעי בגרות מלמדים על קושי ביצירת גבול, על מאבק הקשור לצורך לשלוט בגלי רגש מאוד אינטנסיביים, על קושי בהופעה חברתית (לא לאור הפצעים והחזות החיצונית, אלא לאור הקושי בהתמודדות החברתית, על מקום ומיקום חברתי)
יש חשיבות רבה למיקום על הפנים או על הגוף ששם מופיעים הפצעים, הם מעידים על מקום ששם קיים האתגר הרגשי בנפש הנער\ה
(מומלץ לעיין במאמר זה, שם מוסברים המיקום ומשמעותו: "ארכיטיפ כ’ – עור ג’, פתולוגיות, אקנה")
3- נושא נוסף – טבעי, שאינו סימפטום בהכרח במובן הקליני, זוהי ההתפתחות המינית הקשורה לגיל זה.
בנעורות – התופעות של סימפטומים קדם וויסתיים, או אי סדירות של המחזור החודשי, התופעות של דימום לא סדיר בדפוס חודשי קבוע, מלמדים על תהליך של אי הוודאות לגבי נושא המיניות, העיסוק עם המשמעות של נושא זה, והזהות המינית – מה המשמעות "מזה להיות אישה".
בנער, נושא קרי לילה, דחפים מיניים ללא הבנה על מה אומר האימפולס, ומה עושים וכיצד מתנהגים מול השינויים הגופניים, הקשורים ישירות לנושא הזהות הזכרית, ומהי המשמעות להיות "גבר".
כל אלו קשיים שיש על ההורה המלווה או על המחנך לדעת כיצד לגשר ולתקשר את סוג הקושי והמהמורה הרגשית אותם עוברים הנער\ה. לא מומלץ להשאיר את הצומת הזו ללא שיחות והכוונה חינוכית של מורה, הורה או איש מקצוע. זהו שלב הקורא לקומוניקציה ולא להחבאה והסתתרות מן המבוכה או אי הידיעה.

סיכום:
שלב הנעורים, זהו שלב בו מוגדרת האיכות האינדיווידואלית, איכות שלאחר מכן תמשיך ללוות את האדם כ"כוכב צפון" למשך רוב שנותיו. זהו שלב עם תנודות רבות, עם קשיים רבים וטלטלות רגשיות וגופניות, לאור בשינויים הביולוגיים.
יש להיעזר בכל קושי המתעורר בשלב זה, גופני נפשי, ככלים דרכם מקדמים בנער\ה, את אותה הדינאמיקה הקיומית של הגדרת האיכות האינדיווידואלית.
כיוון שממילא כל אותם הקשיים באים לגלות את סוג ההתמודדות שהאדם עובר בשלב זה.









להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s