"וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: אִישׁ אוֹ-אִשָּׁה, כִּי יַפְלִא לִנְדֹּר נֶדֶר נָזִיר-לְהַזִּיר, לַיהוָה" (במדבר ו', א'-ב')
1- על פי התורה הנזירות אינה אסורה, אך אינה מומלצת. על האדם להקריב "קורבן חטאת" לאחר סיום תקופת הנזירות עליה התחייב. וזאת כיוון שמנע מעצמו את הטוב והשפע שהאלוהות מעניקה לאדם. האל אינו מעוניין שהאדם יפעל פעולות שעניינן חסימת השפע. כך או כך קיימים סוגים רבים של חסימות והפרעות החוסמים את השפע להגיע לאדם, אז מדוע שהאדם עצמו ייזום לעצמו חסימות נוספת מפני השפע המוצע על ידי האל… ולמרות זאת אין הפרישות והנזירות אסורים, ומעצם העלאת נושא זה, אנו למדים שהנזירות בהחלט רלוונטית ועשויה להיות נתיב טוב ומועיל לאנשים מסוימים.
2- מה יש לדעת לפני הכניסה לתהליך הנזירות?
נזירות כמו שהתורה מראה, קשורה להימנעות מפני גורם שהוא עצמו טבעי לאדם, זמין לו, ועשוי להיות חלק אינטגראלי מחיי היום יום שלו.
3- הכלל – בכל מצב בו קיימת מניעה של צריכה של דבר מה טבעי מן האדם, תהליך זה מייצר תגובות בכל חלקי המערכת הגופנית והנפשית. כגון: הימנעות מאוכל, נזירות המחייבת תהליך של צומות. לתהליך הצום יש השפעה על כלל המערכת בכל המובנים. וכן – יש דרכי נזירות הכוללים בתוכם הימנעות של תהליכי נשימה. לעצירת הנשימה יש השפעה חריפה ועמוקה על כלל המערכת אף יותר מצומות. וכן יש תהליכי נזירות הכוללים בתוכם תהליכי מדיטציה ארוכים בזמן, דבר המשנה את התנועה והיחסים בין הגוף והנפש. גם לפרישות ונזירות מיחסים מיניים יש השלכות אורגניות מרחיקות לכת, עקב השינויים של תהליכים הורמונאליים מן ההדחקה והריחוק מפעילות שהיא במקורה טבעית לאורגניזם. לכל החסכים הנוצרים מתהליך הפרישות, יש השלכות נפשיות עמוקות שאותן יש להכיר ולכן להביאן בחשבון בעת שכנסים לתהליך מסוג זה.
4- לכן – מה שעומד בבסיסה של נזירות נכונה, הינו הבנה אורגנית של תוצאות התהליך הזה על כלל המשק הגופני נפשי, יותר מכך: הידיעה של מה היא התכלית ומה מבקשים להשיג כתוצאה מעצם היוזמה של תהליך מסוג זה על המערכת.
אם אין את ההבנה של תוצאות הנזירות על המבנה האנושי, וכן אם אין ידיעה ברורה על מה מבקשים להשיג כתוצאה מתהליך זה, אזי התוצאות של הנזירות על חייו של האדם עשויות להיות הרסניות ביותר, ולקלקל יותר מאשר לבנות.
5- יש צורך במדריך ומורה המתמחה בדרך זו. דרך זו אינה לרבים אלא ליחידים. היא קשורה בייסורים עקב תוצאות ההימנעות. דבר המביא עימו קשיים רבים המתחילים בקושי פיזי ועוברים לאחר מכן לקשיים נפשיים מסוגים רבים. בסופו של תהליך האדם עובר התמרה למצב ולמקום אחר בתוכו. הקושי והייסורים הם המחיר שיש עליו "לשלם" בכדי לזכות במצב שאין דרך אחרת להשיגו.
6- הנזירות או הפרישות הינם תהליכים המזמנים אפשרויות נסתרות לאדם, אשר דרכן יש אפשרות ל"קיצורי דרך". להן יש תמיד מחיר שעל האדם לדעת. לפני מה הוא עומד, ובמה זה כרוך. לכן יש צורך במדריך או מורה שכבר עבר או מכיר את הדרך הזו.
7- מזווית אחרת: רוב האנשים חווים בחייהם במצבים שונים, או בצומת מסוימת, את הצורך ואולי את ההכרח ליזום בחייהם שינויים מרחיקי לכת בתזונה או בהרגלי צריכה אחרים (סמים, אלכוהול, דפוסי מחשבה ורגש שליליים המחייבים תשומת לב אחרת ועוד…). בכל פעם שאדם מתנסה בשינויי צריכה או דפוסי מחשבה, הרי הוא מתנסה בתהליך של פרישות ונזירות, והוא חווה סוג של משברים גופניים ונפשיים עקב הרגלים משתנים ועקב תהליכים ביוכימיים, גופניים המשתנים באופן התנועה שלהם. למשברים אלו יש טעם זהה של משמעות תהליך הנזירות והפרישות. כמו במצב בו אדם שהגיע למקום בריאותי המסכן את חייו משנה את כל אורחות חייו למקום נכון יותר. דבר המחייב אותו לעבור כברת דרך של ייסורים לזמן מה. אדם זה לבסוף זוכה בחיים נכונים עם תבונה נוספת מן התהליך שחווה. כך זה בתהליך הנזירות והפרישות אשר האדם נמנע מצריכה של סוגי מזון שונים הגורמים לשינויים מרחיקי לכת במבנה כולו, אך מאפשרים לפתוח לאדם פתח לממדי קיום אחרים גבוהים יותר, עדינים ועמוקים יותר, אשר הגוף מהווה סוג של חיץ ומניעה מן היכולת להגשים את הממד הנוסף בחייו של האדם. ומכאן החשיבות והרלוונטיות של תהליכי הנזירות והפרישות למען השגת התכלית של חיי האדם. כאמור תהליכי נזירות ופרישות מוגבלים בזמן, הם אינם לעד, ואינם אמורים להיהפך לאורח חיים בפני עצמו, אלא רק כתהליך יזום ומוגבל בזמן לשם השגת דבר מה שאינו בנמצא בחיי היום יום.