"דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ"
פירוש על פי ארבעת הרמות – פרד"ס
1- פשט – האל מדבר אל משה, ומנחה את משה כיצד יש להתייחס לאישה שהרתה וילדה.
2- רמז – האישה היא זו המזריעה, האיש נותן זרע, אך האישה היא זו המזריעה, ולכן היא האקטיבית בתהליך ההפריה, ההיריון, וההולדה. אין הכוונה לתהליכי ההפריה כפי שהם ידועים היום מן הבחינה הקלינית. כיוון שכיום יש יותר גברים הסובלים מאי פריון ביחס לנשים הסובלות ממורכבות רפואית בנושא זה. אלא הכוונה היא שאישה משולה לשדה הממתין להזרעה ולהנבטה. ויש בכוחה של אישה להיסגר או להיפתח לאפשרות ההנבטה. ולכן תהליך הפריון הינו תהליך נשי, התלוי באישה.
3- דרש – "תנו רבנן שלשה שותפין יש באדם: הקב"ה ואביו ואמו.
אביו – מזריע הלובן שממנו עצמות וגידים וצפרנים ומוח שבראשו ולובן שבעין
אמו – מזרעת אודם שממנו עור ובשר ושערות ושחור שבעין
והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודבור פה והלוך רגלים ובינה והשכל
וכיון שהגיע זמנו להפטר מן העולם הקב"ה נוטל חלקו, וחלק אביו ואמו מניח לפניהם" (מ' נידה ל"א, א')
ליצירת אדם יש כמה שותפים. האדם הינו קיבוץ כל סוגי הכוחות מהם נברא העולם. לכן האדם הוא כמעין "מפה" או "עולם קטן". נושא זה קל להבנה ואף קל להסכמה מבחינה רעיונית, או פילוסופית. אך קיים פער גדול מאוד בין ההסכמה לרעיון זה לבין יכולתו של האדם להכיר את בוראו מתוך גופו "וּמִבְּשָׂרִי אֶחֱזֶה אֱלוֹהַּ" (איוב י"ט- כ"ו). בנוסף, מאתגר וקשה להכיר את אותם העולמות אשר תרמו מעצמם לשם בניית האדם, ולהכיר את כלל העולמות – רק מתוך התבוננות של האדם על המבנה שלו, על גופו, על תכונותיו על התהליכים הפנימיים שלו שדרכם משתקפים העולמות ותנועתן. ומתוך תנועה זו להכיר את "מי שאמר והיה העולם". אדם שרכש יכולת מסוג זה הינו נדיר ביותר. יש צורך בתהליכי התפתחות רבים המכשירים את הקרקע להתנסות והיווכחות מסוג זה.
הכשרת הקרקע להבנה ולהכרת העולמות מתוך התבוננות פנימית תלויה באיכות נפשית המכונה "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ". האיכות הנשית באדם היא זו הזורעת, היא זו המכשירה את הקרקע. היא רואה את העתיד (כי תזריע, לשון עתיד). לכן האיכות הנדרשת באדם ההולך בדרך זו הינה האיכות הנשית האקטיבית, שהיא בעלת שני רבדים – סבילה, רגועה, מכילה, פורייה, ממתינה, שקטה , אך גם מודעת ודרוכה, אקטיבית במבוקשה וברצונה. לכן האיכות הנשית בוראת, יוצרת, מולידה, מאפשרת חלל דבר חדש. איכות זו אינה קשורה כלל לג'נדר של אישה או גבר ,אלא להתפתחות מודעת של איכות פנימית זו המכונה "איכות נשית". זו היא האיכות הנדרשת לאדם, שדרכה תתאפשר ההתבוננות על עצמו וכך הוא יגלה את כלל העולמות ולבסוף את בוראו, כמו שהם משתקפים מתןך ההתבוננות.
4- סוד – "כל הנביאים–אין מתנבאין בכל עת שירצו, אלא מכוונין דעתן ויושבין שמחים וטובי לב ומתבודדין: שאין הנבואה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות, אלא מתוך שמחה. לפיכך בני הנביאים, לפניהם נבל ותוף וחליל וכינור, והם מבקשים הנבואה" (רמב"ם הלכות ספר המדע יסודי התורה ז' – ח')
כאשר הוכשרה הקרקע, והאדם שקט, מכוון את ליבו, שמח וטוב לב, מתבודד התבודדות פנימית שאינה קשורה אם לבד הוא או אם נמצא בחברת אנשים. והוא מוכן תמיד, ללא לאות וללא עצלות וללא מעקבים הנובעים מצבו – כי אז דבר מה יתרחש, יפתח ויפרה את נפשו. הוא יידע ויזהה את מה ששייך לעצמו ואת מה שאינו שייך לו ובא לו מגבוה בהשראה, כאשר הוא מונע ממשהו אחר הנשגב ממנו. ודבר זה הינו הסוד של "אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ".