סידרת המאמרים על הפרשיות, מוקדשים כולם לרבי ולמורי הרב משה שפירא (כ"ה אייר תרצ"ה, 28 מאי 1935 – י' טבת תשע"ז, 7 ינואר 2017) פגשתי אותו לראשונה בעת היותי נער צעיר, שואל ומחפש. ידיד הציע שנלך להקשיב לרב ש"יוצאים ממנו עם הבנה", כך אמר עליו. הקשבתי לו בקשב רב, באמת דבריו היו עם גוון אחר ושונה מכל מה שהכרתי עד לנקודה זו. מעבר לפריסה של הכתובים והטעם שהביא עימו, הרשים אותי במיוחד האיכויות שבאו איתו, הדבקות, האמונה, הכנות והיושרה, הדיוק וחדות הלשון, הבהירות שפתחו דלת למחשבה ולחידוש. לאחר הדרשה נזדמן לי לפגוש בו לכמה דקות של שיחה אישית, נפשי נדבקה בנפשו למן אותו הרגע. לעיתים לא ראיתיו שנים, אך תמיד האזנתי לדרשותיו. כאשר נפגשנו הוא תמיד חיבק ומעולם לא ביקר. תמיד שאל וחקר בעניין על מעשי, איפה הייתי בעולם ומה עשיתי, ואני בכל מפגש איתו השתדלתי מאוד לשאול את כל אותם הנושאים שנותרו פתוחים אצלי, תשובותיו היו רב גוניות ולעולם לא כמו שציפיתי, לעיתים ענה בשאלה חוזרת, ולעיתים לא ענה כלל, לעיתים ענה את מה שכולם יודעים, ולעיתים ענה בחריזה ורמיזה. לעיתים אמירה או הערה שלו הותירו אותי ער למשך ימים, כשאני טרוד בפתח שפתח. לעיתים אופן החיוך שלו על דברים שאמרתי, היו מספיקים כדי לומר את הכול. כל דבריו היו טבולים בקסם, חוכמה, אהבה, חדות וביקורת המחשבה,עם דבקות וחמלה עמוקה.
דבריו ליוו אותי לכל מקום בו הייתי. לעיתים היה עושה הפסקות ברצף הדיבור שלו. זכור לי מקרה בו הלכתי לבדי על הרי ההימלאיה, ובעת היותי מאזין לדרשה שלו ומהרהר בה, היה הפסקה קלה ברצף דבריו, ואז בקעה צעקה שלו כדי לחדד ולהדגיש נקודה, הצעקה שלו זעזע אותי ועצרה אותי מלכת. הייתי כפסיעה קלה אחת, מליפול ממצוק של 300 מטר שלא הבחנתי כלל על התקרבותי אליו, הצעקה של הרב הצילה אותי.
לא חייתי חיים הזהים לשלו, אך הוא קיבל אותי כבן בית. אהבתי אותו מאוד, הוא יחסר לי, הוא היה לי למורה, לאב, למכוון ולמצפן.
נאספת לעמך, לאבותיך, למקומך. נוח בשלום. בקשתי להגיד תודה.
סוכות, ט"ז תשרי, תשע"ח – 6 אוקטובר, 2017
- פרשת "וזאת הברכה" – צוואת משה וסיבת הסירוב לכניסתו לארץ
- פרשת "האזינו" – אֵל אֱמוּנָה, שהאמין בעולמו ובראו
- פרשת "וילך" – אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי
- פרשת "ניצבים" – וּבָחַרְתָּ, בַּחַיִּים
- פרשת "כי תבוא"
- פרשת "כי תצא" – על מערכות יחסים ועל התנאים ההכרחיים לשם יצירתם
- פרשת שופטים – "תָּמִים תִּהְיֶה, עִם יְהוָה אֱלֹהֶיךָ"
- פרשת "ראה" – ברכה או קללה, תלויה בדרגת הראייה
- פרשת "עקב" – כִּי לֹא עַל-הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם
- פרשת "ואתחנן", על שמיעת הקול ובת הקול
- פרשת "דברים", הקדמה לספר, לפרי ולתוצאות הדרך
- פרשת "מסעי", מסע ה -21 מתוך 42 המסעות, "חרדה" שמו
- פרשת "מטות" – על דרך הפעולה וההשפעה של נדרים
- פרשת "פינחס" המשך קורותיה של מידת הדין
- פרשת "בלק" – רצון אחד מול רצון מפוצל
- פרשת "חקת" – חלק ב' – רפואה אחת, הרפואה היחידה, היא רפואת הקב"ה
- פרשת "חקת" – חלק א' – אמונת משה, חטא משה
- פרשת "קרח" – אין שלם מלב שבור, ר' מקוצק
- פרשת "שלח" – האתגר שמציב חטא המרגלים
- פרשת "בהעלתך" – על שמיעת הדיבור האלוהי
- פרשת "נשא" – חלק ב' – פרשת הנזירות
- פרשת "נשא" – חלק א' – עניין הדרך והסטייה
- פרשת "במדבר" – כיצד לקרוא את ספר במדבר
- פרשת "בחקותי", פרשת הקללות
- פרשת "בהר" – שמיטות ויובלים
- פרשת "אמור" – עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן
- פרשת "קדושים" – עשייה נכונה ועשייה שאינה נכונה
- פרשת "אחרי מות"
- פרשת "מצורע" – אז והיום. שאלות תשובות
- פרשת "תזריע" – סוד "אשה כי תזריע"
- פרשת "שמיני" – הלהט הדתי לתקופותיו
- פרשת "צו" -תורת הכוהנים
- פרשת "ויקרא" – על הצורך וההכרח להקריב קורבן
- פרשת "פקודי" – דרך ההכנה
- פרשת "ויקהל" – המראות הצובאות, נבואת הנשים
- פרשת "כי תישא" – יתבונן האדם, אם בחטא העגל הוא אוחז, אם לאו
- פרשת "תצווה" – כיצד הופך האדם למשכן
- פרשת "תרומה" – נדיבות, אמונה ואהבה
- פרשת "משפטים" – "אחרי רבים להטות" – על השימוש במושג זה
- פרשת "יתרו" – ואתה תחזה
- פרשת "בשלח" – שם ע"ב
- פרשת "בא" – ההליכה אחר "אי הידיעה"
- פרשת "וארא" – על ההבדל הבסיסי שבין מצריים לישראל
- פרשת "שמות" תחייתה של נבואה
- פרשת "ויחי" – תורת הטיפוסים
- פרשת "ויגש", המפגש בין שני בתי משיח, בית יוסף ובית יהודה
- פרשת "מקץ" – "חלום שלא נפתר, כאיגרת שלא נקראה"
- פרשת "וישב" – על המקונן ועל הקינה
- פרשת "וישלח" – מקורותיהם של מקובלי הלילה
- פרשת "ויצא" – על דרך הלימוד ע"פ פרד"ס
- פרשת "תולדות" – הביוגרפיה של מידת הדין
- פרשת "חיי שרה" – חיי שעה, חיי עולם.
- פרשת "וירא" -מפגש אדם מלאך
- פרשת לך לך – המהפכה השקטה, ועל הציווי הבסיסי לחדש
- דרוש על פרשת "נח"
- פרשת "בראשית" – דרכה של התגשמות התודעה באדם.